domingo, 22 de diciembre de 2013

CV 2



Forthcoming publications

DOS REFLEXIONES BREVES SOBRE LA PRAXIS TEATRAL Y LA ENSEÑANZA
Revista Cronopio Colombia

“El precio de la velocidad”.


Academic Book Reviews

McCabe, Janet, and Kim Akass, eds. TV’s Betty Goes Global. From Telenovela
to International Brand. London: I.B. Tauris, 2013. 259 pp. ISBN 9781-7807-6267-8. Chasqui 44.2 (2015): 342-347
http://chasquirll.org/wp-content/uploads/2015/10/CHAS44-2_REVIEWS.pdf


Olivares, Jorge. Becoming Reinaldo Arenas: Family, Sexuality, and the Cuban Revolution.  Durham and London: Duke UP, 2013. Chasqui 43.1 (2014): 18-194.

Machado-Borges, Thaís.  Only for You:  Brazilians and the Telenovela Flow.  Stockholm: Stockholm Studies in Social Anthropology, 2003.  Chasqui 33. 2 (2004): 178-180

Plotkin, Mariano Ben.  Freud in the Pampas.  The Emergence and Development of a Psyachoanalitic Culture in Argentina.  Stanford: Stanford UP, 2001.  Chasqui 33.1 (May 2004): 174-177.

Paszkowski, Diego. Tesis sobre un homicidio. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1999. INTI 52-53 (2002-2001): 737-740.

De Toro, Fernando. Intersecciones: Ensayos sobre teatro. Frankfurt/M: Vervuert Verlag, 1999. Latin America Theatre Review 34.2 (2001): 215-217.

Foster, David William. Buenos Aires: Perspectives on the City and Cultural Production. Gainesville, FL: University Press of Florida, 1998.  Studies in Twentieth Century Literature 24.2 (2000): 348-351.

Molloy, Sylvia and Robert McKee Irwin, eds.  Hispanisms and Homosexualities.  Durham: Duke UP, 1998. Canadian Journal of Latin American and Caribbean Studies 26.51 (2001): 129-132.

Foster, David. W.  Buenos Aires: Perspectives on the City and Cultural Production. Studies in Twentieth Century Literature 24.2 (Summer 2000): 348-351.

Foster, David. W.  Espacio escénico y lenguaje. (Review).  Gestos 28 (1999):192-94.

La puesta en escena en Latinoamérica: teoría y práctica teatral. Eds. Pellettieri, Osvaldo y Eduardo Rovner. Buenos Aires: Galerna, 1999. Latin American Theater Review 31.2 (1998): 212-15.

Carlos Somigliana.  Teatro histórico-Teatro Político, by Perla Zayas de Lima.  Gestos 25 (1998): 227-229.

Carta de ajuste ou Nous n'avons plus besoin de calendrier, by Alberto Kurapel.  Latin American Theatre Review 28.2 (1995): 183–84.
 
Citas y reflexiones sobre Bertolt Brecht.  El teatro alemán y el hecho teatral, by Gilberto Martínez A.  Latin American Theatre Review 26.1 (1992): 204–6.


Academic Film Reviews


Tan de repente.  Argentina, 2003.  Dir.: Diego Lerman.  Chasqui 34.1 (2005): 229-232.

Y tu mamá tambiénMéxico, 2001.  Dirección: Alfonso Cuarón. Guión: Alfonso Cuarón y Carlos Cuarón.  105 minutos.  Chasqui 31.1 (2002): 170-174.

Martin (Hache). Argentine film, 1997. Dirección. Adolfo Aristarain. Chasqui 28.2 (1999): 162-164.

Cenizas del paraíso.  Argentina, 1997.  Dirección: Marcelo Piñeyro. Chasqui 28.1 (1999):133.

Pizza, birra, faso.  Argentina, 1997.  Guión y dirección: Bruno Stagnano y Adrián Caetano. Chasqui 28.1 (1999): 146-7. 

La dama regresa.  Dir. Jorge Polaco.  Argentina, 1996.  Chasqui 27.2 (1998): 173-4.

Academic Theater Reviews

“Reseña-crónica del Festival Internacional de Teatro Clásico de Almagro 2014”. http://www.argus-a.com.ar/rese%C3%83%C2%B1as-reviews/678:festival-internacional-de-teatro-clasico-de-almagro.html

“Festival de Teatro de las Siete Puntas: A Review.”  Gestos 52 (2011): 180-183.

Non–Academic Publications

Articles

"El futuro imperfecto de Hugo Foguet."  La Gaceta (Tucumán) 21 February 1988, Suplemento Literario: 4.

"Agotamiento de la poesía."  La Gaceta 8 December 1987, Suplemento Literario: 4.

"Estrategia de la mirada en la escritura de Martínez Estrada."  La Gaceta 9 February 1986, Suplemento Literario: 4.

"Escritores y escribientes."  La Gaceta 27 October 1985, Suplemento Literario: 4.

"¿La literatura regional?  Una máscara maltratada por la tormenta."  La Gaceta 30 September 1984, Suplemento Literario: 1.

"La poesía, la lectura y la crítica."  La Gaceta 20 May 1984, Suplemento Literario: 4.

Reviews

"Made in Lanus: ¿por quién?."  El Pregonero (Washington D.C.) 31 May 1990: 7.

"Una crítica 'fácil' sobre Poe."  Rev. of El sueño como realidad, by Bettina L. Knapp.  La Gaceta 2 November 1986, Suplemento Literario: 2.

"Sueño, novela y locura."  Rev. of Un sueño americano, by Norman Mailer.  La Gaceta 15 June 1986, Suplemento Literario: 3.

"Las vueltas del realismo."  Rev. of Las vueltas a la vida, by David Mibashan.  La Gaceta 27 April 1986, Suplemento Literario: 3.

"Los pasos perdidos de la crítica."  Rev. of El acá y el allá en la narrativa de Alejo Carpentier, by Sixto Plaza.  La Gaceta 20 April 1986: 2.

"Recuperar el tiempo: frente a la sorda recepción."  Rev. of Cien años de soledad: una interpretación, by Josefina Ludmer.  La Gaceta 9 June 1985, Suplemento Literario: 2.

"¿Dónde te hallaré?  Hay que fundar otro lenguaje."  Rev. of El pudor del pornógrafo, by Alan Pauls.  La Gaceta 21 April 1985, Suplemento Literario: 2.

"El lenguaje extraviado."  Rev. of Cuadros de una exposición, by Jorge Luis Albertella.  La Gaceta 7 April 1985, Suplemento Literario: 2.

"La locura deseada."  Rev. of Los hombres duros no bailan, by Norman Mailer.  La Gaceta 9 December 1984, Suplemento Literario: 2.

"Penetrando en la luz."  Rev. of El coloso de Marusi, by Henry Miller.  La Gaceta 14 October 1984, Suplemento Literario: 3.

"Una nueva forma de visión."  Rev. of El arte del ocio, by Herman Hesse.  La Gaceta 23 September 1984, Suplemento Literario: 3.

"Entrevistas con Norman Mailer."  Rev. of Pontificaciones, by Normal Mailer.  La Gaceta 13 May 1984, Suplemento Literario: 3.

Interviews

“El oficio y el arte del director teatral en América Latina”.  Universidad de Playa Ancha, Valparaíso, Chile, June 15, 2011.

“Un actor de exportación: De San Martín a EE.UU.”  Federico Binda – Clarín 12 de junio 2009 – Buenos Aires – Argentina.

“Psicoanálisis y teatro: Entrevista a Gustavo Geirola” – Cristián Cortez – El Apuntador – Revista de Artes Escénicas – Ecuador – No. 36 (2008): 52-54

Interview during the Festival Teatro Universitário de Blumenau – Four TV programs.  Universidade Cruzeiro Do Sul – Cruzeiro do Sul TV – Brazil - August 2008.

“Gustavo Geirola: Cuando asoma ‘el fantasma civil de la nación’” – Carlos Pachecho – Picadero – Revista del Instituto Nacional de Teatro de Argentina – 20 (2007): 14-15.

“Gustavo Geirola y un estudio sobre directores contemporáneos.  Por los caminos de América latina”.  Cecilia Hopkins.  Página 12 – Buenos Aires – Argentina - 4 September 2007.

“Gustavo Geirola: Intelectual que aborrece la ortodoxia.  ¿Su pasión…?  Dilapidar lo construido” – Pablo Gigena - El Periódico – Tucumán – Argentina, 29 de julio de 2007.


Conference papers

“Encajar/desencajar: Prodecimientos de lo político en obras teatrales argentinas recientes”. XVII Congreso Internacional de Literatura Hispánica. Mérida, México, March 9 to 12, 2016.

“Ni muerto ni vivo: La cuestión del autor y el atascamiento de la teatralidad como máquina simbólica capitalista en Anónimo metateatral de Pablo Gigena”. XXIX International Hispanic Theater Festival of Miami. Educational Program 2014. Miami July 11 and 12, 2014 at the Koubek Center – Miami Dade College.

La viuda de Rafael: las trampas del deseo y la cuestión del goce en la captura simbólico-política del transexual”.  XXIII Congreso Anual.  Feminismo, Post-Feminismo, Neo-Feminismo.  The Claremont Colleges.  October 10-12, 2013.  Session: Queer Studies.  Pomona College, Oct. 11, 2013.

"El Oriente en la poesía de Rubén Darío: lógica del significante y constelaciones semánticas". IV Congreso internacional sobre Orientalismos en África, Asia, la Península Ibérica y el Continente Americano: Representaciones del/de lo oriental en las Américas y en la Península Ibérica, March 29 and 30, 2012,  Facultad de Letras y Ciencias Humanas Dhar el Mehraz de la Universidad Sidi Mohammed Ben Abdellah de Fez, Marruecos.

“Duelo y performance.  A propósito del Teatro-Performance de Alberto Kurapel.”  Coloquio Internacional “Poéticas Híbridas. Memoria, Performance y Transmedialidad en la obra de Alberto Kurapel”. DETUCH, Facultad de Artes, Universidad de Chile, Santiago de Chile, June 16 and 17 2011.

“Los espejos del deseo: Rubén Darío y las sorpresas del objeto”.  3rd. Conference on Orientalisms and the Asian and Arab Diasporas: Imaging the “Oriental” in the Americas and the Iberian Peninsula.  University of California, Merced, April 22 and 23, 2011.

“Stanislavski con Lacan: técnica actoral y triángulo edípico.”  Special panel on “Nuevos acercamientos psicoanalíticos en el campo de los estudios latinoamericanos.”  XXIX International Congress Latin American Studies Association, Toronto, Oct. 6-9, 2010.

“Teatralidad del teatro: estadio del espejo y la cuestión del objeto”.  XVII Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino, Teatro Cervantes, Buenos Aires, August 5-9, 2008.

“Antecedentes psicoanalíticos de la nueva dramaturgia argentina: Los textos “clínicos” de Eduardo Pavlovsky”.  Latin American Theater Today, March 26-29, 2008, The Inn at Virginia Tech & Skelton Conference Center, Blacksburg, Virginia.

“Ensayo teatral e improvisación: aproximación psicoanalítica y dimensión del deseo”.  XVI Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino, Teatro Cervantes, Buenos Aires, August 7-11, 2007.

“Notas sobre el ensayo teatral: El concepto de transferencia y el deseo del director”.  XV Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino, Teatro Cervantes, Buenos Aires, August 1-5, 2006.

“Notas psicoanalíticas a partir de la Nueva Dramaturgia de Pavlovsky y Bartís”.  Encuentro Internacional sobre el estado del arte y del teatro colombiano y latinoamericano.  Bogotá, April 13-15, 2006.

“Ensayando la lógica o la lógica del ensayo: Construcción de personaje y temporalidad de la certeza subjetiva.”  XIV Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino.  Buenos Aires, August 2-6, 2005.

“Chinos y japoneses en América Latina: Tres novelas escritas por mujeres.”  XXIV Simposio Internacional de Literatura.  Instituto Literario y Cultural Hispánico.  Buenos Aires 9-14 August 2004.

“Visitando el archivo: la creación colectiva y sus encrucijadas discursivas.”  XIII Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino.  Buenos Aires, 3-7 August 2004.

“Enseñar y hacer teatro latinoamericano en español en los Estados Unidos: Apuntes introductorios a un debate institucional: 5th World Congress of AITU (Association Internationale du Théatre a l’Université), Olimpia, Greece, August 19-23, 2003.

Lesbianas en telenovelas: Negociando la representación en la sociedad patriarcal”.  LASA 2001 (Latin American Studies Association).  Washington DC.  Special Panel: Del Closet a los medios masivos: los riesgos de la visibilidad”.  Chair: Antonio Prieto Stambaugh.

“Telenovela latinoamericana: globalizando los referentes imaginarios de la Nación.”  Colegio de la Frontera Norte, Tijuana, México.  April 5-7, 2001.

“Telenovela latinoamericana; Body of the Nation between Region and Globalization.”  New Latin American Representations of National Identity, Presiding Officer: Nancy Christoph, Pacific University. Pacific Ancient and Modern Language Association (PAMLA), Conference 2000, Nov. 10-12, 2000.  University of California, Los Angeles.

“From AIDS to Gender and Vice Versa: Cultural Representation of Homosexuals and Women in Latin American Telenovelas.”  50 International Congress of Americanists, Warsaw, July 10-14, 2000.

“Devenir mujer: una lectura política de El pecado que no se puede nombrar de Ricardo Bartis.”  Latin American Theatre Today -IV Congreso de Teatro Latinoamericano9, University of Kansas, Lawrence, March 29 - April 1, 2000.

“Más allá del melodrama: Telenovela latinoamericana en la perspectiva freudo-lacaniana del humor”.  Conference on Parody, Satire, Irony, Laughter, and the Grotesque: Humor in Latin American, Peninsular, Luso-Brazilian, and Chicano Literatures.  Arizona State University, October 7-9, 1999.

“Del Sida a la mujer y viceversa: Representación cultural de la mujer en la telenovela latinoamericana”.  X Congreso Internacional de la Asociación de Literatura Femenina Hispánica.  La Mujer y la Literatura Hispánica hacia el Año 2000.  Querétaro, México.  September 23-25, 1999.

“El montaje de obras latinoamericanas en las universidades americanas: dificultades, desafíos y sistemas de producción”.  VIII Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino. GETEA, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires, August 4-8, 1999.

Danger Zone: Who is at Risk in an Agentinian Soap Opera?”  Panel: Beyond Metaphor: Representing AIDS.  30th Annual Convention of the Northeast Modern Language Association.  Pittsburgh, April 16-17, 1999.

“Hacia un erotismo postmoderno: los avisos clasificados.”  XI Conferencia Internacional Asociación de Literatura Femenina Hispánica.  Arizona State University, September 17-19, 1998.

“Latinoamérica en el cine y el cine en Latinoamérica: deconstrucciones y refundaciones de mitos y utopías”.  XI Conference of the American Association of Teachers of Spanish and Portuguese, Madrid, Spain, July 31-Aug 4, 1998.

“Politics of the Gaze and Interculturalism: Two Projects in Marginalized Areas in Argentina.”  International Federation for Theatre Research, University of Kent, Canterbury, England.  July 6-12, 1998

“Politics of the Gaze and Guerrilla Theatricality: Che Guevara and His Textual Traditions.” Interdisciplinary Conference on Hispanics: Cultural Locations.  University of San Francisco, San Francisco, October 10-12, 1997.

“Ghosting Revolutions: Textual Traditions as Textual Violence in Che Guevara’s Guerrilla Theatricality.”  Conference on Literature and Political Violence.  King’s College, University of Cambridge, England.  August 13-14, 1997.

“Protocolos de obediencia, dinámica perversa y fantasías masculinas en Oscar Villegas y Osvaldo Pavlovsky”. III Congreso de Teatro Latinoamericano.  University of Kansas.  April 2-5, 1997.

“Fronteras y costos de la visibilidad: diferencias sexuales, sociales y raciales en Luminarias de Evelina Fernandez”.  Conference on The Visual Construction of National, Socialand Ethnic Identities in Theater and Other Visual Arts.  University of California, Irvine.  February 20-22, 1997.

“Producing Latin American and U.S. Latino Plays in the American Universities: Problems and Strategies.”  1996 Annual Meeting Sessions of the Pacific Ancient and Modern Languages Association.  University of California, Irvine.  November 8-10, 1996.

“El círculo ritual: del centro al límite.  Teatro y performance.”  International Conference on Latino and Iberoamerican Theatre.  The Catholic University of America, Washington D.C. May 30-Jun 1, 1996.

“Returning to Literature from the Theatricaland Audio-Visual Experience.”  Conference on Theatre in American Academia.  Washington and Lee University, Lexington.  February 1996.

"Teatralidad y homoerotismo: óptica política de la guerrilla".  Placing Gender in Latin America.  The Duke University of North Carolina, February 1995.

"Teatralidad y perversión en La llamada de Lauren de Paloma Pedrero: de la teoría a lla práctica y al espectáculo".  A Stage for Their Own: A Symposium/festival on Spanish, Latin American andU.S. Latina Women in the Theatre.  October 5–8, University of Cincinnati, Ohio.

"Telenovela hispánica en Estados Unidos: ¿invasión del subalterno o doble colonización?"  The Second Annual Conference on Peninsular and Latin American Literature and Culture, "Cultura y región", March 3–4, 1994, Arizona State University.

"La paternidad de Stanislavski y la herencia de la modernidad: el actor y su técnica."  Theatricality and Postmodernity: de Mise en Scene: Chicano, Latin American, Luso–Brazilian, Spanish, US Latino Theaters, February 3–5, 1994, University of California, Irvine.

"Sexualidad, anarquía y teatro en Los invertidos, de José González Castillo."  Segundo Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino, August 13–17, 1993, GETEA and University of Buenos Aires.

"Cantinflas, Valdez, Brecht y la formulación de la identidad cultural en el marco de una posición de subalternidad."  Second Conference on Latino Theatre and Cinema in the U.S., July 15–16, 1993, Hostos Community College, New York.

"Politics of The 'Look' in Theatrical Staging."  The First Annual Graduate Student Expo, April 21–22, 1993, Arizona State University.

"Lo cantinflesco del Teatro de Luis Valdez."   Annual Conference of the National Association for Chicano Studies, March 24–27, 1993, San José, California.

"Erotismo y homoerotismo en el Martín Fierro."  Lousiana Conference on Hispanic Languages and Literatures, La Chispa, February 25–27, 1993, Tulane University.

"Teatro de guerrilla y teatralidad de la revolución."  Postmodernidad y crítica de la cultura, February 4–6, 1993, University of California, Irvine.

"La puesta en escena: política de la producción y producción de la política.  Estéticas marginales y estéticas marginadas."  Latin American Theater Today,  April 28–May 1, 1992,  University of Kansas.

"La descarnavalización del carnaval."  Coloquio de Estudiantes Graduados sobre Discursividad y Poder, March 26–27, 1992, Arizona State University.

"Escritura colonial y subjetividad: apuntes críticos a la noción de semiosis colonial."  First Annual UNM Conference on Hispanic Culture and Society: Revising the Encounter, February 1992, University of New Mexico.

"Otra vez la historia y la estructura: ¿para quién la historia de la literatura latinoamericana?"  Marxism and The Interpretation of Cultures, March 1991, Arizona State University.

"La teatralidad en el teatro de Griselda Gambaro."  Segundo Encuentro Internacional sobre Teatro Latinoamericano, June 1990, The Catholic University of America.

"Del testimonio a la literatura.  Análisis de la Carta de Ysabel de Guevara a la Princesa Joana."  XXVIII Congreso del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana: letras coloniales: interacción y vigencia, June 18–21, 1990, Brown University.

"Estrategias de la letra latinoamericana."  500 Años de la Conquista de América, October 3–9, 1990, Universidad de Tucumán.

"Algunas reflexiones preliminares a un discurso histórico y semiótico sobre el teatro argentino."  V Congreso de Literatura Argentina, October 1989, Universidad de Catamarca.

"El tema del fin del mundo en la literatura del Noroeste argentino."  Segundas Jornadas Internacionales de Literatura Regional, October 1988, Universidad del Norte Santo Tomás de Aquino [Tucumán].

"Identidad, drama rural y encrucijada de la historia."  Jornadas de Investigación teatral en la Argentina, April 1989, Asociación de Críticos e Investigadores Teatrales de la Argentina.

"Semiótica del teatro y/o semiótica de la teatralidad.  Prácticas estéticas marginales."  Primer Congreso Latinoamericano de Semiótica, October 1987, Universidad de Rosario.

"Escritura y erotismo en los textos de Garcilaso de la Vega."  Jornadas de Literatura Española del Siglo de Oro, August 1987, Universidad de Salta.

"El teatro del absurdo y Griselda Gambaro."  Coloquio sobre Teatro Hispanamericano Contemporáneo, March 1987, The Catholic University of America.

"El rol de la semiótica en las prácticas estéticas de zonas marginadas."  Primer Congreso de Semiótica, November 1986, Universidad de La Plata.

"La guerra o el tatuaje invisible: a propósito de la crítica de la crítica."  Tercer Simposio Internacional de Literatura Latinoamericana Siglo XX, August 1986, Universidad de Salta.

"El teatro en el interior del país [Argentina] y en las comunidades pobres."  Congreso del Centro Latinoamericano de Investigadores de Teatro (CELCIT), November 1983, Teatro Margarita Xirgu. Buenos Aires, Argentina.

"Narrar, vivir y morir en Jack London y Horacio Quiroga."  XVI Jornadas de la Asociación de Estudios Americanos, 1983, Fullbrigh Comission of Buenos Aires.

"Fantasma, discurso e ideología."  Segundas Jornadas de Psicoanálisis, September 20–1, 1983 Universidad de Tucumán.

"La escritura de Sin rumbo o el sin rumbo de la escritura."  II Congreso de Literatura Argentina, September 1982, Universidad de Tucumán.

"Anclaje de lo regional en la literatura: un deslinde en la escritura de Juan José Hernández."  Jornadas para el Deslinde Crítico de la Literatura del Noroeste Argentino, August 1981, Universidad de Tucumán.

"La poética de Roberto Arlt."  Segundas Jornadas de Dialectología, November 1978, Universidad del Comahue (Neuquén).

"El sujeto y su habla."  Primeras Jornadas de Dialectología, September 1977, Universidad Nacional de Tucumán.


Translation

Foster, David W.  "Germán Rozenmacher: escribiendo la experiencia contemporánea judía argentina."  Teatro y teatristas: estudios sobre teatro argentino e iberoamericano.  Ed. Osvaldo Pellettieri.  Buenos Aires: Ed. Galerna/Facultad de Filosofía y Letras (UBA), 1992.  129–36 (From English).

Helbo, André.  "Semiótica y teatralogía.  Encuadre metodológico y metodología del encuadre."  Gestos 13 (1992

Helbo, André.  "Semiótica y teatralogía.  Encuadre metodológico y metodología del encuadre."  Gestos 13 (1992): 9–13  (From French).


Panels and Symposia organized and coordinated

“Latinos in the Media.”  Shannon Center for the Performing Arts, Whittier College, 2009.

Panel Coordinator – “Mesa de directores de teatro”.  Encuentro Internacional sobre el estado del arte y del teatro colombiano y latinoamericano.  Bogotá, Abril 13-15, 2006.

Panel Coordinator:  “Teatralidad y Teatralidades: Diálogos transdisciplinarios.”  Festival Iberoamericano de Teatro de Cádiz, Spain.  October 28, 2005.

Panel Organizer: “Un-canonized Latin American Voices.”  SCCUR Southern California Conference on Undergraduate Research.  Whittier College, November 20, 2004.

Organizer and Panel Coordinator: “Estéticas teatrales en América Latina: Arqueología conceptual, reconceptualización y herencias.”  XIII Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino.  Buenos Aires, 3-7 August 2004.

Co-organizer of Fosteriana 2001 - International Conference in Homage of David W. Foster, Arizona State University, October 25-27, 2001.

Presider of Panel “Rearticulaciones de la identidad” at the XI Conferencia Internacional Asociación de la Literatura Femenina Hispánica.  Arizona State University, September 17-19, 1998.

Coordinator of the Workshop “Views from the Stage” at the Conference on “Strategies for Interpreting Theater as a Multidisciplinary Cultural Practice.  University of California, Irvine, April 30-May 2, 1998.

Co-director of the International Conference on Latino and Iberoamerican Theatre. The Catholic University of America (Washington DC) and Whittier College, and CELCIT, sponsors.  Washington D.C., May 30-Jun 1, 1996.

Chair in “Translating Literary Text/Performative Text.”  Teatro Latino y Teatro Iberoamericano: fin del milenio y comienzo del otro.”  May 30-Jun 1, 1996.  The Catholic University of America, Washington D.C.

Participant in the panel “Crossing borders, Directing Exchange: Strategies for the Development and Presentation of Latino/Latin American Art on American Campuses.”  Teatro Latino y Teatro Iberoamericano, The Catholic Univesity of America, Washington D.C. May 30-Jun 1, 1996.

Chair in "Other Ways of Doing Women's Theatre".  A Stage of their Own: A Symposium/festival on Spanish, Latin American and U.S. Latina Women in the Theatre.  October 5–8, 1994. University of Cincinnati, Ohio.

Moderator of debate on Woyzeck by Bruchner, February 1993, University of California, Irvine.

Moderator of panel "Teatro Argentino".  October 1989, Universidad de Catamarca.

Organizer, presenter and moderator of panel "El teatro en el interior del país," April 1989, Feria Internacional del Libro de Buenos Aires and Universidad de Tucumán.

Organizer and president of the "Jornadas de Crítica Literaria y Literatura Argentina", October 1988, Universidad de Salta.

Organizer and president of the "Jornadas de Linguistica Aplicada a la Comunicación", October 1986, Universidad de Salta.

Organizer and president of the "Primeras Jornadas para la Literatura y Crítica Literaria Argentina", October 1985, Universidad de Salta.


Manuscripts’ Reviewer / Editorial Board


Board of Directors.  QueerFilm Journal On line. 

Chasqui -Revista de Literatura y Cultura Latinoamericana (Arizona State University)

Gestos - Teoría y Práctica del Teatro Hispánico (University of California, Irving.)

Cuadernos de Humanidades (Universidad de Salta, Argentina)

Apuntes de Teatro – (Universidad Católica de Chile, Escuela de Teatro, Facultad de Artes, Chile).

CEDRAM - Centro de Estudios de las Dramaturgia(s) de la Norpatagonia (Universidad Nacional del Comahue, Facultad de Humanidades, Neuquén, Argentina)


Areas of special interest

Latin American Theater, Literature, and Culture (with emphasis on 20th Century). Latin American Film.  Media and Literature. Gender Studies in Latin American literature and culture. Interdisciplinary Approaches to Culture and Society.  Hispanic Theater in the United States.  Asian Cultures in Latin America.


Language proficiency

Spanish: native.  English: good reading, writing and conversation.  French, Portuguese and Italian: good reading knowledge.


Memberships

Modern Language Association of America.

Pacific Ancient and Modern Languages Association.

AATSP American Association of Teachers of Spanish and Portuguese.

Instituto Cervantes.

Association for Hispanic Classical Theatre, Inc.

Whittier College’s Women Studies’ Council.


Theatrical Festivals

Festival Internacional de Teatro Clásico de Almagro – 2014.

XXIX International Hispanic Theatre Festival (IHTF) of Miami – Miami 2014.

FIT - Festival Iberoamericano de Cádiz, Spain.  October 2010.

Festival de Teatro de las Siete Puntas.  Corrientes, Argentina.  2010.

ENITBAR – Encuentro Nacional e Internacional de Teatro de Barranquilla – Colombia, 2009.

ENITBAR – Encuentro Nacional e Internacional de Teatro de Barranquilla – Colombia, 2007.

Festival de Teatro Alternativo – Bogotá – Colombia – 2007.

FIT - Festival Iberoamericano de Cádiz, Spain.  October 2002 and 2003.

Festival of Chicano Theater Classics - University of California, Los Angeles, June 25-30, 2002.

FIT - Festival Iberoamericano de Cádiz, Spain.  October 2000.

FIT - Festival Iberoamericano de Cádiz, Spain.  October 1998.

Festival Internacional de Teatro - La Habana, Cuba.  September 1993.


Theatrical Activities

2015. Tic Tac [Tick Tock]. Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College, Club 88, April 19 y 20.



2014 Antígona en la frontera. Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College, The Chapell, April 21-22.

2013 El triunfo de Isis.  Creación colectiva. Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College, April 20-22, also presented at the AATSP American Association of Teachers of Spanish and Portuguese/SoCal.

2012 Mariposas paralelas.  Creación colectiva. Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College, April 16.  (Based on “Autopista del sur” by Julio Cortázar).

2011 Mades Medus, de María Teresa Zúñiga.  III Encuentro Binacional de Dramaturgia y XV Encuentro de Teatro 2011. Tijuana, México, 19 al 26 de Noviembre.

2011 – Oscura libertad de la noche.  Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College, April 18 y 19, 2011.

2010 – Ojo al desnudo.  Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College, May 9 y 10, 2010.

2008 – Iluminaciones – Worskshop in Latin American Performance Experience at Whittier College. May.

2007 Un poquito de Los Angeles.  Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College.  May.

2006 Las mujeres de Juárez del MundoCollective Creation.  Director.  Spanish Production.  Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College.  April 25.

2005 A House of Water and Luz.  Co-Director with Jennifer Holmes.  Latin American Poetry in English and Spanish on Stage.  Shannon Center Studio.  May 13.

2005 Historias para ser contadas en tiempos de Guerra (Stories to Be Told in War Times). Director.  Spanish production.  Latin American Issues Through the Arts.  Pasadena City College. Harbeson Hall.  April 27.

2004 Sálvese quien pueda.  Adaptation of El Gigante Amapolas (1841), by Juan Bautista Alberdi.  Director.  Spanish production.  Latin American Issues Through the Arts.  Pasadena City College. Harbeson Hall.  May 21.

2004 Potencia Textual/Textual Potency.  Collective Creation.  Worshop in Latin American Porformance Experience at Whittier College, April 29.

2003 Había una vez… Collective Creation. Spanish production.  Latin American Issues Through the Arts.  Pasadena City College. Harbeson Hall.  May 9.

2003 Virginity.com.  Collective Creation.  Free adaptation of Pedro Mairal’s short story “La virginidad de Karina Durán.”  Worshop in Latin American Porformance Experience at Whittier College, May 1.

2002 - Author and director.  Borde(r)s tu: Rally of Redemption.  The Third International Conference on Hispanic Poetry of the Americas and Europe.  New York State University, Albany and Pécs University, Hungary.  Pécs, Hungary May 18.

2002 - Director.  Ferrocarriles.  Collective Creation based on Juan José Arreola’s short story.  Spanish production.  Latin American Issues Through the Arts.  Pasadena City College. Harbeson Hall.  May 3.

2001 Co-Director.  Lady in the Painting (Hua’er Shang de Meiren).  Chinese Production. Feng-ying Ming, co-director.  Departament of Modern Languages and Literatures, Asian Studies Program and Cultural Division at Whittier College.  May 8.

2001 Director.  El Gigante Amapolas, by Juan Bautista Alberdi.  Spanish production. Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College.  April 18-19.

2000 Director.  Palabra. Based in Latin American Poetry. Latin American Issues Through the Arts.  Pasadena City College. Harbeson Hall.  December 8.

2000 Author and director.  Borde(r)s tu: Rally of Redemption. Based in Chicana/Chicano Poetry and Essays. Special presentation in the Conference Latinos 2000 Interdisciplinary Approaches to the Milennium, Darmouth College, New Hampshire, February 3-6.

1999 Director.  Trazos y fragmentos.  Collective Creation based on Latin American and Peninsular Women Poetry.  Pasadena City College, Harberson Hall, December 3.  Also performed at Whittier College March 15, 2000.

1999 Director. La esperanza perdida/The Forgotten Hope, collective creation on Gabriel García Márquez’s short story The Sea of Lost Sea. Whittier College. Workshop in Latin American Performance Experience. Spanish and English. April 14-15.

1998 Director.  La maestra/The Schoolteacher, by Enrique Buenaventura. Spanish and English. November 17-18.

1998 Workshop in Latin American Performance Experience.  Seminar.  Department of Romance Languages and Literatures.  The University of Georgia, Athens.  April 17-19.

1998 Director.  Border(r)s.  Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College.  April 2.

1997  Director.  Sensemayá. Workshop in Latin American Performance Experience at Whittier College. October 30.

1997  Coordinator.  La Conquista de Mexico, by Luis Valdez.  Whittier College Group.  Performances in Whittier College (December 4), Arizona State University, University of California, Irvine, and Pomona College.

1996  Author/Director.  OUT/IN-ADENTRO/AFUERA.  Poem in Action.  Performance.  Bilingual Production.  Whittier College. November 28.

1994 Director.  La llamada de Lauren..., by Paloma Pedrero.  The Carnegie Theater, Kentucky.  October 7.

1993 Director.  La llamada de Lauren..., by Paloma Pedrero.  Drama City, Institute for the Studies in the Arts, Arizona State University.

1993 Director. ¿Qué es al amor?  Espectáculo compuesto de tres piezas breves: El bigote, by Sabina Berman, Si tengo suerte, by Griselda Gambaro and Resguardo personal, by Paloma Pedrero.  Department of Foreign Languages, Spanish Section, Arizona State University and Phoenix College.
 
1993  Assistant Director.  Woyzeck, by Bruchner.  Drama City, Institute for the Studies in the Arts, Arizona State University and University of California, Irvine.

1990 Director.  Yo también hablo de la rosa, by Emilio Carballido.  Sala Paul Groussac, Universidad de Tucumán.

1987 Director and actor.  Fiesta de Juglaría (medieval spanish 'romances' and popular songs by García Lorca). Department of Modern Languages and Literature, The Catholic University of America.

1986 Director and actor.  Fiesta de JuglaresUniversidad de Salta.

1985 Director and actor.  La campadrita y la pandilla.  Creación colectiva, Taller de Teatro, Universidad de Salta.

1984 Director and actor.  España: en busca del gesto perdido.  Teatro Hotel Metropol, Comedia de Tucumán.

1984 Director.  Lo nuestro: gente de Tucumán en la poesía y en la música.  Teatro Hotel Metropol, Dirección de Cultura de la Provincia de Tucumán.

1983 Director.  El despojamiento, by Griselda Gambaro.  Estreno mundial.  Teatro Hotel Metropol, Tucumán.

1982 Director and actor.  Un brindis bajo el reloj, by Carlos Alsina y Gustavo Geirola. Teatro de Hoy, Hotel Metropol, Tucumán.

1982 Director.  Contrapunto, by Carlos Alsina and El paraíso de las hormigas, by Gustavo Geirola.  Teatro de Hoy, Hotel Metropol, Tucumán.


1981 Director.  Triptollage, by Gustavo Geirola, collage on Tennessee Williams's plays.  Festival Mayo Teatral Tucumano.

No hay comentarios:

Publicar un comentario